torsdag 12 mars 2015

Poesiöverflöd

Det har blivit mycket poesi i dagarna och mycket blir mer för nu har Mohamed Omars Natt öfver Upsala kommit! 

Snyggt omslag eller hur?

Jag ska erkänna att jag ännu bara läst två av de fyra dikterna (texterna?), men jag måste säga att jag inte höll med författaren själv om att de var för långa. Dagens digitala liv är alldeles för snuttifierat som det är. Dikterna är lite drömska och svävar mellan en verklighet som är extremt nära i alla fall för oss Uppsalabor, men samtidigt någon annanstans dit Omar bjuder in oss. Kanske är det Upsala till skillnad från det Uppsala vi är vana vid. Jag tycker i alla fall att detta är en form som verkligen gör att Omars dikter kommer till sin rätt. Som jag antydde tidigare är det svårt att säga om detta är diktning eller någon form av kåserande berättelser, men vem vet egentligen vad poesi är i vårt post-modernistiska samhälle? Det är bra i alla fall. 
Om jag ska säga något dåligt så skulle det vara att det ibland ryms lite mycket information i dessa små berättelser så att vi oinvigda läsare ibland får svårt att förstå. Efter en eller två snabba googlingar är jag dock med på noterna i alla fall så mycket som det är menat att man ska vara.

Jag fick mitt ex signerat idag på Uplands nations bokcirkel där vi också pratade poesi denna gång med tema föräldraskap. Både höga och låga positiva och negativa dikter lästes och diskuterades. Dikter har ju en unik förmåga att få fram känslor. Kanske är det det som får definiera poesi idag: Texter som laborerar mer med känslor än med narrativ. 

Igår läste jag dessutom en hel del av Edith Södergrans dikter och hör och häpna hon är temat för bokcirkelns nästa poesiträff. Ni Uppsalabor får gärna komma förbi!

Massvis med poesi i mitt liv alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar